Home > Transportbilar & Pickups > RANGER RAPTOR > Funktioner > Prestanda

Byggd för att prestera

Helt nya Ford Ranger Raptor kombinerar terrängkapaciteten med Fords prestanda-DNA från superbilen GT och Focus RS. En specialdesignad och precisionskonstruerad biturbo-version av Ford 2,0-liters dieselmotor EcoBlue har kopplats till en ny 10-växlad automatlåda. Resultatet är en körupplevelse utan motstycke. Och specialbyggda terrängdäck hjälper dig att dominera alla typer av terräng, från höga sanddyner och tjock lera till snabbt forsande flodövergångar och branta bergsvägar.

Ny avancerad motorteknik

Den avancerade 2-liters dieselmotorn EcoBlue i helt nya Ranger Raptor är konstruerad för att ge mer effekt, bättre effektivitet och lägre utsläpp. Med 213 hk och ett vridmoment på 500 Nm sätter denna motor en ny standard för terrängprestanda.

Minskade utsläpp

Motorn i Raptor är konstruerad för att uppfylla de strikta utsläppsnormerna enligt Euro 6.2. Dessa normer är utformade för att förbättra luftkvaliteten och minska avgasutsläppen.

AdBlue® Fluid icon
Ford Ranger Raptor interior with close up on 10-speed automatic transmission

En sofistikerad tioväxlad automatlåda

Med den nya avancerade tioväxlade automatlådan får du oslagbar acceleration och överraskande bränsleeffektivitet. Den använder även adaptiv växelstyrning i realtid som gör att växellådan anpassar sig efter ändrade körförhållanden. Så oavsett om du kör på motorvägen eller i svår och lerig terräng kommer du alltid ha rätt växel vid rätt tillfälle.

Snabba växelbyten

Tack vare prestandainspirerade paddelväxlare i magnesium kan du växla snabbt utan minsta ansträngning. Och eftersom de är monterade på ratten går det lättare att växla utan att ta händerna från ratten, oavsett var du kör.

Ford Ranger interior with steering wheel and close up on Paddle shifters
Ford Ranger Raptor close up of all-terrain tyres

Allterrängdäck

33-tums allterrängdäck finns som standard och har ett exakt slitbanemönster, längre slitbanelivslängd och tuffare sidoväggar än vanliga fabriksdäck.

Använd mindre bränsle med Auto-Start-Stop

Om du stannar vid trafikljus eller om bilen går på tomgång i en kö kan den här tekniken automatiskt slå av motorn. När du vill köra släpper du bara upp kopplingen och lägger i ettan som vanligt, eller trampar på gaspedalen om bilen är automatväxlad, så startar systemet igen. Auto Start-Stop är särskilt effektivt i stadskörning där bränsleförbrukningen kan sänkas med upp till 10 %.

Ford Ranger Raptor close up of dash board with trip computer

Viktig reseinformation

I datorns reseguide får du användbar information och statistik om antalet körda kilometer, bränsleförbrukning, hastighet och utomhustemperatur. En annan funktion är "Avstånd till tom tank", en uppskattning av hur långt du kan köra med det bränsle som är kvar i tanken. Detta är särskilt användbart på långresor och när du vet att du ska köra till en avsides belägen plats.

Top