Home > Personbilar > EDGE > Funktioner > Prestanda

Prestanda

Genom att kombinera snygg design, intelligent konstruktion och avancerad aerodynamik levererar Ford Edge en perfekt balanserad kombination av prestanda, bränsleekonomi och precisionsstyrning.

Banbrytande dieseleffekt

En avancerad 2-liters TDCi-motor ger dig 210 hk Bi-Turbo. Båda varianterna har den senaste motortekniken för att förbättra effekt, vridmoment och förbrukning, samtidigt som utsläppen minskas.

• 210 hk. Vridmoment 450 Nm. 5,8 l/100 km. Koldioxidutsläpp 149 g/km.

Bi-Turbo-motorn har två turboaggregat och erbjuder förbättrad prestanda och effektivitet.

Den primära turbon arbetar vid lägre hastigheter och ger dig en extra skjuts när du behöver det, till exempel när du svänger ut från en korsning in på en trafikerad väg. Samtidigt fungerar den sekundära turbon vid högre hastigheter, som när du behöver köra om ett långsamtgående fordon.

Bi-Turbo-motorn värmer också upp förarhytten snabbare än en konventionell motor. Detta minskar slitage på delar, förbättrar bränsleekonomin och hjälper dig att komma igång snabbare på kalla morgnar.

Avancerad fjädring för utmärkta köregenskaper och precisionsstyrning

En helt ny typ av individuell bakhjulsupphängning, tillsammans med en förstärkt upphängning med ett McPherson-fjäderben fram ger utmärkt hjulkontroll och körkvalitet.

Den har ställts in speciellt för Edges generösa höjd och bredd liksom dess specifika prestandaegenskaper som bidrar till bilens ovanligt lyhörda väghållning.

Ford suspension

Växelpaddlar: dra fördel av snabba växlingar med automatlåda

Växelpaddlar hittar man normalt bara i automatlådorna i exklusiva sportbilar, men nu finns de som tillval till både den 6-växlade automatlådan och PowerShift-växellådan. Den här tekniken, som hämtats från racingvärlden, gör det möjligt att växla snabbt och bekvämt. Och eftersom växelpaddlarna sitter på ratten går det lättare att växla i kurvorna.

Ford Paddle shift buttons
Edge parked on the street

Använd mindre bränsle med Auto-Start-Stop

När du stannar vid ett trafikljus eller om bilen går på tomgång i en bilkö kan den här tekniken automatiskt slå av motorn (utan att avbryta strömförsörjningen till viktiga system som luftkonditionering, radio och Ford SYNC). När du är redo att köra släpper du bara upp kopplingen och lägger i ettan som vanligt, eller trampar ner gaspedalen om bilen är automatväxlad, så startar systemet igen. Auto Start-Stop är särskilt effektivt i stadskörning där bränsleförbrukningen kan sänkas med upp till 10 % (stadscykel).

Top